header
Witaminy PDF Drukuj Email

Witaminy są to organiczne związki, które są niezbędne dla normalnego przebiegu szeregu procesów metabolicznych w organizmie człowieka. Funkcje witamin obejmują również przemianę tłuszczów i węglowodanów, w energię, prawidłowe działanie wielu enzymów (jako tak zwane koenzymy, czyli substancje pomagające enzymom, jako koenzymy są przenośnikami elektronów, atomów lub grup chemicznych podczas reakcji biochemicznych, które właśnie polegają na wymianie tych elementów), współudział w procesie odnowy uszkodzonych tkanek, tworzenie hormonów, przeciwciał, krwinek, budowa materiału genetycznego itd. Witaminy nie są natomiast źródłem energii i materiałem budulcowym. Zdecydowana większość witamin nie może być syntetyzowana przez nasze organizmy, dlatego też muszą być dostarczane z pożywieniem. Zbyt duża ilość niektórych witamin może doprowadzić do hiperwitaminozy (zwłaszcza rozpuszczalnych w tłuszczach), a długotrwały brak określonej witaminy lub zespołu witamin powoduje chorobę zwaną awitaminozą. Występują w postaci prowitamin i witaminy preformowanych. Te pierwsze to nieaktywne postacie witamin, które pod wpływem reakcji chemicznych, zmieniają się w aktywne substancje. Witaminy preformowane zaś są to witaminy dostarczane w tabletkach. W ludzkim organizmie wpływają na przebieg większości reakcji życiowych. Pełnią funkcję regulatorów.Witamina C i witaminy z grupy B są witaminami rozpuszczalnymi w wodzie. Nazwano je tak, dzięki ich właściwościom rozpuszczania się w wodzie, co wyjaśnia ich szybki metabolizm. Witaminy te po rozpuszczeniu w wodzie przenikają do komórek i mieszają się zarówno z płynami wewnątrzkomórkowymi, jak i zewnątrzkomórkowym. Są szybko wydalane, dwoma naturalnymi ścieżkami , przez skórę i nerki. Organizm magazynuje zwykle te witaminy w ilości wystarczającej na kilka tygodni.Witaminy A, D, E i K są witaminami rozpuszczalnymi w tłuszczach, z czego wynika ich wolny metabolizm. Organizm wchłania je w postaci związków tłuszczowych, lub łącząc z tłuszczami i tworzy zapasy w tkance tłuszczowej . Organizm ludzki magazynuje zarówno małe, jak i duże ilości witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.Antyoksydanty chronią organizm przed działaniem wolnych rodników. Wiążą tlen i neutralizują działanie wolnych rodników. W ten sposób antyoksydanty wzmacniają mechanizmy obronne organizmu. Witaminy C i E, beta-karoten i selen zalicza się do antyoksydantów.Istnieją również tzw. antywitaminy (np. awidyna w białku jajek) - czyli związki chemiczne podobne do witamin pod względem składu i budowy, mogące wchodzić w połączenia, za pośrednictwem, których witaminy spełniają swoją rolę w organizmie, ale niezdolne do wykonywania tej roli.

Odkrycie witamin i wyjaśnienie ich znaczenia dla żywych organizmów wiąże się ściśle z rozwojem nauki o żywieniu. Uczonym, który w roku 1911 otrzymał po raz pierwszy bardzo czynną biologicznie mieszankę i zaproponował dla związków tego typu nazwę witamina (od łac. vita - życie) czyli amina życia był Polak Kazimierz Funk.

Pracował nad witaminami w laboratoriach Europy i Stanów Zjednoczonych. W Polsce - w Państwowym Zakładzie Higieny. Tak więc, Kazimierz Funk jest twórcą nauki o związkach, których brak w pożywieniu powoduje powstawanie chorób. Jego zasługą są badania nad wyodrębnieniem czynnika przeciw chorobie beri beri, czyli witaminy B1 (tiaminy). Tiamina jest pochodną amin, więc Kazimierz Funk ochrzcił tę grupę związków witaminami. Choć nie wszystkie witaminy mają budowę aminową nazwa funkcjonuje do dziś ze względów historycznych (wszakże była to pierwsza odkryta witamina). Odkrycie witaminy B1 stało się bodźcem do dalszych poszukiwań czynników przeciwko innym chorobom związanym z niedoborami w pożywieniu.

 

Ciekawostki:

 

• Jeden papieros niszczy 25-100 mg witaminy C!

• Mleko z zawartością syntetycznej witaminy D (zawiera ją głównie mleko o przedłużonej trwałości) może pozbawić organizm magnezu!

• Ludzie żyjący w zadymionych miastach, w przeciwieństwie do mieszkańców wsi, nie produkują witaminy D, ponieważ dymy absorbują promienie ultrafioletowe.

• Więcej niż jedna szklanka koktajlu alkoholowego dziennie może spowodować zubożenie organizmu w witaminy B i kwas foliowy!

• Kobiety stosujące doustne środki antykoncepcyjne mogą mieć utrudnione wchłanianie witamin z grupy kwasu foliowego i witaminy C!

• Dzieci potrzebują półtora do dwóch razy więcej białka na kilogram wagi ciała niż dorośli, a niemowlęta — aż trzy razy więcej!

• Witamina B, pomaga zwalczać powietrzną i morską chorobę lokomocyjną.

• Przy diecie wysokobiałkowej zapotrzebowanie na witaminę B6, wzrasta!

• W cebuli, czosnku, rzodkiewkach i porach zawarty jest naturalny antybiotyk, zwany allicyną, który może niszczyć bakterie chorobotwórcze bez równoczesnego usuwania bakterii korzystnych dla przewodu pokarmowego!

• Aspiryna może trzykrotnie zwiększyć poziom wydalania witaminy C!

• Osiemnaście połówek orzecha pekanowego może pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminę F.

• Częste spożywanie żywności zawierającej sztuczne dodatki smakowe, barwiące, glutaminian sodowy itp. może obniżyć efektywność systemu immunologicznego.

• Orzeszki ziemne zawierają inhibitory enzymów, co prowadzi do trudności w trawieniu ich białka.

• Otrębów nie liczy się w bilansie energetycznym.

• Makaron pakowany w jasny celofan albo z dużymi celofanowymi „oknami” jest narażony na utratę właściwości odżywczych.

• Środki zmiękczające wodę mogą niezdrowo zwiększać dzienne spożycie soli.

• Czarne jagody, jeżyny i czerwona kapusta są zdrowsze po ugotowaniu!

• Żółta i czerwona cebula, czerwone winogrona i brokuły są bogate w kwercetynę, czynnik przeciwnowotworowy, który według badań uniwersytetu kalifornijskiego wykazuje działanie hamujące rozwój komórek nowotworu, zanim utworzą się guzy.

• Oliwa z oliwek jest jednym z najlepszych naturalnych produktów żywnościowych przeciwdziałających chorobom serca.

• Najlepszą metodą pozbycia się nadmiaru sodu jest wypijanie 6 do 8 szklanek wody bezsolnej dziennie.

• Istnieją prawdopodobnie powiązania między pastą do zębów (z jej krystalicznymi czynnikami ścierającymi, czynnikami wytwarzającymi pianę i innymi składnikami) a chorobami jelit, takimi jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego, choroba Crohna oraz zespół drażliwego jelita. Należy dobrze płukać usta po czyszczeniu zębów i nie połykać pasty.

• Pierwiastek bor (znajdujący się w jabłkach, winogronach, soku winogronowym i rodzynkach) może opóźniać zmiany kostne u kobiet po menopauzie. Bor pomaga też kobietom leczonym estrogenami utrzymywać dłużej stężenie tego hormonu we krwi.

• Unikając picia czarnej kawy możemy zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka przełyku. Przypuszcza się, że tanina zawarta w kawie i herbacie może mieć właściwości rakotwórcze. Białko mleka neutralizuje taninę, czyniąc ją nieprzyswajalną dla organizmu.

• Marchew może pomóc powstrzymać blaszkę miażdżycową od usadowienia się w ścianie tętnicy i zapobiec chorobom serca u ludzi z miażdżycą.

 

 

 
http://opencourses.emu.edu.tr/cohort/upd... best price adobe after effects cs4 cheapest adobe dreamweaver cs4
buy adobe font folio 11 best price adobe elements 8 buy windows storage server 2008 r2
price of windows 7 ultimate upgrade http://www.scripts.com/?cmJ=G5769&cmC=53... buy apple iwork 08